بازتاب نمودهای فرهنگی در نظام ساختاری و نقوش پوشاک مردان جامعه عشایری
نویسندگان
چکیده مقاله:
پوشاک با توجه به جنبه حفاظتیاش یکی از اساسیترین نیازهای بشر محسوب میگردد، اما علی رغم این هدف مشترک در میان جوامع گوناگون راهکارهای مشترک در شکلدهی به آن صورت نگرفته است و نمیتوان دو جامعهای را یافت که از این منظر نظام مشابهی را پیروی نمایند. در این میان پوشاک عشایری بهعنوان نمونهای از هنر قومی، دارای نظام ساختاری و نقوش منحصر به فردی است که پایداری خود را بعد از گذر سالیان متمادی حفظ نموده است و امکان مطالعه در لایههای پنهان آن را میسر میسازد. بنابراین شناسایی چگونگی بازتاب فرهنگ در نظام ساختاری، شکل و نقش پوشاک عشایری مساله اصلی تحقیق حاضر است. از این رو با هدف شناسایی رابطه بین اعتقادهای دینی- مذهبی با نظام ساختاری پوشاک و بازتاب مؤلفههای فرهنگی- تجسمی در قالب نقوش پوشاک، سوال اصلی مطرح شده این بود که فرهنگ چه نقشی در شکلدهی به ساختار، نقش و رنگ پوشاک عشایری دارد؟ در این تحقیق از روش انسان شناسی کارکردگرا با هدفی کاربردی و ماهیت توصیفی-تحلیلی استفاده شد و اطلاعات لازم از طریق منابع کتابخانهای و روش میدانی با ابزارهای اصلی فیش برداری و مشاهده مشارکتی کسب گردید. تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش بر حسب رویکرد کیفی اتخاذ شده مبتنی بر تحلیل یافتههای متنی، تصویری و اسنادی است که تحلیل محتوای مربوط به سه بخش سرپوش، پاپوش و تنپوش مردان بختیاری بهعنوان نمونه مورد مطالعه از زوایای رنگ، شکل و نقش مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج حاصله نشان داد که شکلگیری پوشاک مردان بختیاری ریشه در اعتقادهای مذهبی و اسطورهای آنها دارد و در میان آنها نشانههایی از آیینهای مهرپرستی و و زرتشتی همچنان پابرجاست. در نهایت طراحی هماهنگ با شیوه زندگی عشایری، ارتباط نظام ساختاری پوشاک با عقاید مذهبی و جایگاه ماورایی آن از مهمترین دلایل پایداری شکل و نقش پوشاک مردان بختیاری است.
منابع مشابه
نظام ساختاری پوشاک در ایل بختیاری
لباس فراتر از کارکرد فیزیولوژیکاش، دارای ابعادی فرهنگی-اجتماعی است و در حیات تاریخی جوامع نقش اساسی ایفا نموده است. این موضوع در جوامع عشایری به دلیل پایداری نظام پوشاک از اهمیت ویژهای برخوردار است و چگونگی حفظ این پایداری مسئله پژوهش حاضر میباشد. در بررسیهای انجام شده هیچ مطالعه عمیقی که زوایای مختلف پوشاک در جامعه عشایری را مورد کنکاش قرار دهد صورت نگرفته و بیشتر آنها به توصیف فرم پوشاک ...
متن کاملنظام ایلی، ماهیت و مختصات عمده جامعه عشایری ایران
جامعه عشایری ایران دارای نظام اجتماعی مشخصی بوده است که از لحاظ نوع یا ماهیت و ویژگی های اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی و قشربندی با نظام های اجتماعی مذکور در تیپولوژی هاى ارائه شده در آثار موجود کاملاً قابل انطباق نیست و نوع آرمانی آن را میتوان تحت عنوان نظام ایلی از سایر نظام های اجتماعی متمایز کرد. نظام ایلی غالب بر جامعه عشایری ایران امروز در نتیجه تنگناها و محدودیت های روزافزون اکولوژیک، جمعیتی، ت...
متن کاملمطالعه پوشاک سنتی به نام قبا در جامعه فرهنگی ایران
پوشاک سنتی یکی از مهمترین میراث فرهنگی می باشد که در ادوار مختلف تاریخی و فرهنگی ایران همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. لباس همانند زبان می تواند هویت قومی، اجتماعی و جغرافیایی و منزلت اجتماعی و اقتصادی مردم را مشخص کند. در واقع پوشاک مانند مجموعه ای از علایم زبانی مادی می باشد که برای شناخت عمیق یک هویت می توان از آن بهره برد. بنابراین بررسی پوشاک سنتی یک سرزمین در گذشته، حال و آینده...
متن کاملبررسی نقوش و نمادها در پوشاک ورزش زورخانه ای
زورخانه مکانی است که ارتباط تنگاتنگی با پهلوانی دارد و از ایام کهن محلی برای پرورش مردانی بوده است که در هنگام حمله متجاوزین به کشور در برابر دشمنان ایستادگی نمایند. حضور در زورخانه و شرکت در مراسم آن آداب خاصی دارد و اجرای حرکات ورزشی توسط پهلوانان مستلزم پوشیدن لباس ویژهای است. این لباس که به تنبان یا تنکه معروف است ویژگیهای خاصی دارد و ورزشکاران جهت دریافت آن، باید سلسله مراتبی را طی کنند....
متن کاملمطالعه تطبیقی نقوش رودوزی های پوشاک زنان هرمزگان و هند
رودوزی منسوجات دارای اهمیت خاصی است و با آداب و رسوم و فرهنگ ملل ارتباط تنگاتنگ دارد. زنان در این فعالیت نقش اصلی را بر عهده دارند. در ایران و هند، هنر رودوزی جایگاه ویژهای دارد. ارتباطات سیاسی و تجاری ایران با هند از زمان هخامنشیان وجود داشته و بهخصوص در قرون 9ه.ق/15م تا 11ه.ق/17 م گسترش یافته است. به دنبال فعالیتهای تجار هندی در ناحیه هرمزگان،که مربوط به اَواخر دوره ناصر الدین شاه و در ز...
متن کاملبازتاب سیاست عشایری رضاشاه در اشعار و سرودههای بومی بویراحمد
سیاست عشایری رضاشاه که بر تحقق رؤیای ناپختة پیدایش دولت مدرن در ایران استوار شده بود، بر استبداد، سرکوب و حذف از صحنه اجتماع، بنیاد نهاده شده بود. عشایر، قشر مولدی بودند که بنا به ذات زندگی خویش، میبایست کوچ رو باشند تا دامهای خود را پرورش دهند و با ییلاق و قشلاق مستمر و مشقت آمیز زیست خود را تضمین نمایند. رضاشاه و حامیان فکری و عملی حکومت وی – در داخل و خارج – نه تنها در اندیشة رفع مشکلات و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 15 شماره 54
صفحات 95- 109
تاریخ انتشار 2020-06-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023